lördag 8 maj 2010

1:a service

Nu har den nya BMW,n varit på sin första service efter 971 km, dessutom så var det återkallning och byte av kamaxelgivare. (kolla upp om det är gjort på din Henke)
På hemvägen passade jag på att köra några mil grusvägar via Suttertjärn, Lindås och vidare hemåt. Börjar väl så smått att komma underfund med hojen och alla finesser. Det känns lite konstigt med antispinnfunktionen men när man har den i offrodläge så verkar det som att bästa sättet att tackla eventuella sladdar är att bara hålla stumt så sköter elektroniken resten. Detta förhållningssätt kräver dock en viss tillvänjning precis som ABS-bromsarna gjorde. Sladdar gör det i alla fall fullt tillräckligt för min smak. Fortsätter även att imponeras av den fantastiska fjädringen. Kör man upp den i Enduroläget så verkar det finnas hur mycket fjädringsväg som helst, problem uppstår först när man stannar och benen inte riktigt räcker till:-)
Grusvägarna var i ett relativt bra skick. Mycket lösgrus men inte mycket surhål, ser bra ut med tanke på att det är några veckor kvar innan vi startar Gällivareresan.
När hojen var på verkstan så passade jag på att låna en BMW R1200 RT. Det var väl också en bra hoj men jag skulle alldrig byta den mot en GS. Det finns dock ett par finesser som jag tycker att BMW kan montera även på GS och det är framför allt farthållaren samt rumpvärmare. Elektrisk justering av kåpglaset skulle väl också gå att leva med! När jag fick tillbaks min GS så kändes den smidig som en liten offroadare, Detta måste vara världens bästa allroundhoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar